poniedziałek, 10 grudnia 2012

ZAJĘCIA OTWARTE DLA RODZICÓW



SCENARIUSZ  ZAJĘĆ
 OTWARTYCH DLA RODZICÓW
 z gimnastyki korekcyjno- kompensacyjnej

Prowadzący : mgr Tamara Gwóźdź


Zadanie główne

Ćwiczenia ogólnorozwojowe mające na celu harmonijny rozwój .
Świadomość rodziców dotycząca postawy ciała dziecka.

 

Zadania szczegółowe


Sprawność motoryczna

Uczeń:
      - rozwinie swoją siłę, wytrzymałość, koordynację ruchową;
-         wzmocni mm grzbietu, brzucha, obręczy barkowej;

Umiejętności

Uczeń potrafi:
-         zapobiegać powstawaniu wad postawy przez ćwiczenia;
-         wzmocnić mięśnie utrzymujące postawę ciała;
-         wykonywać ćwiczenia z różnymi przyborami i na różnych przyrządach;

Wiadomości

Uczeń i rodzic
-          wie, jak może korygować postawę ciała w różnych pozycjach wyjściowych (autokorekcja)

Usamodzielnienia ucznia

Uczeń:
-         chce świadomie i racjonalnie kierować swoim rozwojem;
-         dba o bezpieczeństwo swoje i innych;
-         organizuje bezpieczne miejsca do ćwiczeń:

Ścieżki edukacyjne:

Edukacja prozdrowotna

-         bezpieczeństwo podczas ćwiczeń;
-         prawidłowa postawa ciała;
-         zachowania sprzyjające zdrowiu.


Przybory: szarfy, kocyki, laski, magnetofon, hantle, woreczki, piłki lekarskie   
                (1kg).

Miejsce ćwiczeń: sala z drabinkami gimnastycznymi.

Uczestnicy :  grupa  korekcyjno-kompensacyjna
                       zainteresowani  Rodzice



Przebieg zajęć:

1 . Przywitanie przybyłych rodziców . Podanie zadania głównego.
2  Rozdanie rodzicom i omówienie ankiet dotyczących ich wiadomości o
    profilaktyce i korekcji wad postawy ciała, z prośbą o wypełnienie w domu  i
    zwrot przez dzieci
3.Zaproszenie rodziców do uczestnictwa w zajęciach w roli obserwatorów.
   Zwrócenie uwagi na prawidłowość wykonywanych ćwiczeń korekcyjno-
   kompensacyjnych



Część lekcji
 
Czynności ucznia

Czynności nauczyciela


Metody

Docelowe
Zadania



1
2
3
4
5
Część wstępna
Czynności orga-
-nicznoporządkwe. Nastawienie do ćwi- -czeń.

Zabawa ożywiająca.





- Słucha informacji nauczyciela.
- Przygotowuje się do świadomego udziału w lekcji.
- Wymienia sposoby zapobiegania powstaniu wad postawy.
- Uczestniczy w zabawie „Ogonki” w pozycji niskiej.

- sprawdza gotowość ucznia do zajęć.
- podaje zadania lekcji.
- Przypomina zasady zabawy wyłania ucznia, który ma zebrać najwięcej ogonków
Rozmowa kierowana











Część główna A.
Poczucie poprawnej postawy
 

Ćwiczenia kształtu- -jące na kocykach.

Ćwiczenia obręczy barkowej.






Ćwiczenia tułowia





Ćwiczenia równowagi.




Ćwiczenia mm grzbietu.









Ćwiczenia oddechowe i ćwiczenia elongancyjne.


Ćwiczenia brzucha.



- Ustawia się na obwodzie koła i przyjmuje poprawną postawę staniu i w siadzie skrzyżnym.
- Wykonuje bieg po okręgu, marsz na palcach, bieg z uderzeniem piętami o pośladki.
- Wykonuje ćwiczenie na kocykach z laską.
- W postawie (laska w dłoniach)-przenosi laskę w tył na łopatki, wykonując wdech, powrót-wykonuje wydech.
- W postawie w rozkroku (laska na łopatkach trzymana oburącz za końce) – wykonuje delikatne skręty T w lewo i w prawo.
- W postawie (laska na łopatkach)- uczeń zamyka oczy, ugina LN i przyciąga ją do klatki piersiowej, wytrzymuje 5 s. i zmienia nogę.
- W leżeniu przodem (laska trzymana przed głową na podłożu) 
- unosi laskę i proste NN lekko nad podłoże (uczeń pamięta o oparciu brody na podłoże).
- W leżeniu przodem (laska RR na pośladkach)- unosi RR i pas barkowy do góry z odchyleniem w tył.
- W siadzie skrzyżnym -wznosi laskę przodem w górę, wykonuje wdech i jednocześnie wyciąga się w górę, opuszcza laskę i wykonuje wdech.
- Określa prawi-
-dłowom postawę.





- Poleca ćwiczenia koordynuje popra- wność ich wykonania
- Poleca wykony-
-wanie każdego ćwiczenia co najmniej 8 razy.
- Zwraca uwagę na poprawne ułożenie laski.









- Poleca zwinięcie kocyka i ułożenia pod brzuchem na wysokości pasa.

Zadaniowo-ścisła


Ćwiczenia brzucha.




Ćwiczenia T i NN w płaszczyźnie kombinowanej.


Ćwiczenia w podporze.


Ćwiczenia antygrawitacyjne.


Ćwiczenia oddechowe. 

- W leżeniu tyłem (RR w dół, NN zgięte w kolanach i stopami oparte na podłożu) – unosi głowę przyciągając brodę z jednoczesnym wznosem nóg i lekkim przyciągnię- ciem kolan do klatki piersiowej i podniesie-
-niem RR na wysokość kolan.
- Z klęku prostego uczeń przechodzi do siadu lewym pośladkiem na prawą piętę z jednoczesnym wznosem RR w przód i odwrotnie;
- Z klęku podpartego (RR zwrócone palcami w przód)- wykonuje koci grzbiet;
- W siadzie skrzyżnym (RR na udach plecy proste, worek na głowie) wypycha worek w górę;
- W marszu na palcach ze wznosem w górę-  wykonuje wdech , w marszu na całych stopach wykonuje wydech.
- Rozstawia przybory- organizuje bezpieczne miejsce do ćwiczeń.










- Zwraca uwagę, że ciężar jest równomiernie rozłożony na 4 kończynach.



-   Poleca rozstawienie przyborów.

Część główna B.












































































































































Część końcowa
Wzmocnienie mię-
-śni utrzymujących postawę ciała bez ćwiczenia z zastoso-
-waniem różnych przyborów i przy-
-rządów.








































































































































Uspokojenie organizmu, ćwiczenia rozluźniające. Czynności organiza-
-cyjno-porządkowe.
- Zajmuje pozycje począt-
-kowe przy przyporach.
- Wykonuje ćwiczenia na kolejnych stacjach według opisu słownego otrzymane-
- go na kartce.
- Dba o bezpieczeństwo podczas wykonywania ćwiczeń.
Stacja I – ćwiczenia na drabinkach.
Ćw.1 Pw.- postawa przodem go drabinki, RR chwyt za szczebel na wysokości barków.
Ruch – skłon z pogłębieniem w przód.
Ćw.2 Pw- postawa przodem na pierwszym szczeblu drabinki, chwyt RR za szczebel na wysokości barków.
Ruch – przejście do przysiadu zwieszonego.
Ćw.3 Pw- zwis na 3 od góry szczeblu drabinki, chwyt podchwytem.
Ruch – przyciąganie do brzucha kolan- „krzesełko”
Ćw.4 Pw- postawa na pierwszym szczeblu drabinki, chwyt RR za szczebel na wysokości barków.
Ruch – stopniowe przejście przez przechwyt na coraz niższy szczebel do siadu zwieszonego.
Stacja II – ćwiczenia na ławce gimnastycznej.
Ćw.1 Pw- leżenie przodem na skośnej ławce gimnasty-
-cznej.
Ruch – wyciąganie się rękoma na szczyt i zjazd.
Ćw.2 Pw- leżenie tyłem na poziomej ławeczce, RR w bok z hantlami (lub z innym ciężarem, NN ugięte stopami oparte na ławkę.
Ruch – przenoszenie RR w przód przed siebie.
Ćw.3 Pw- leżenie tyłem na skośnej ławeczce.
Ruch – wciąganie się tyłem i zjazd.
Ćw.4 Pw- leżenie przodem na poziomej ławeczce, RR w bok z hantlami (lub innym ciężarkiem)
Ruch – przenoszenie RR w tył.
Stacja III- ćwiczenia z piłkami lekarskimi (1 kg).
Ćw.1 Pw- leżenie przodem
piłka w RR.
Ruch – rzut piłki zza głowy, unosząc jednocze-
-śnie głowę i pas barkowy.
Ćw.2 Pw- leżenie tyłem, piłka między stopami, RR na karku, stopy piętami oparte o ławeczkę gimnastyczną.
Ruch – zginanie prostych NN do kąta mniej niż 90 stopni.
Ćw.3 Pw- leżenie tyłem z nogami ugiętymi w kolanach i stopami zaczepionymi o pierwsze szczeble, piłka w RR.
Ruch – przejście do siadu z jednoczesnym wznosem piłki w górę i elongacją tułowia.
Ćw.4 Pw- leżenie tyłem, piłka w RR, NN ugięte i stopami oparte o podłoże, na brzuchu woreczek.
Ruch – RR w górę – wdech, RR w dół – wydech.
Stacja IV – ćwiczenia na krzesłach i skrzyni gimnastycznej.
Ćw.1 Pw- siad okroczny na krześle, w RR hantle (lub inne ciężarki).
Ruch – wznos RR bokiem do poziomu, wytrzymanie i powrót do p.w.
Ćw.2 Pw- leżenie przodem na skrzyni gimnastycznej, pas na jej krawędzi, stopy ustabilizowane na szczebel drabinki.
Ruch – wyprost tułowia z elongacją kręgosłupa, wytrzymaniem.
Ćw.3 Pw- siad na dalszej części skrzyni ustabilizo-
-wane o szczebel drabinki.
Ruch – wyprost tułowia z elongacją kręgosłupa, wytrzymanie.
Ćw.4 Pw- siad okroczny na krześle, w RR handle.
Ruch – wznosi RR bokiem do poziomu i zataczanie kół przodem i tyłem.
Po zakończonych ćwiczeniach uczeń wraca na kocyk.
- Wykonuje leżenie w tył z ugiętymi NN w kolanach i RR w najdogodniejszej pozycji.
- Zamyka oczy i odlicza czas jednej minuty.
- Sprząta przybory i przyrządy.
- Wymienia błędy przyjmowanej postawy przez siebie podczas różnych czynności życiowych.
- Postanawia utrzymać prawidłową postawę w życiu codziennym
- Dzieli grupę na 4 zespoły.
- Rozdaje zestaw ćwiczeń, w miarę potrzeby demon-
-struje i wyjaśnia.
- Określa tempo wolne, indywidualne.
- Włącza muzykę

- Poleca wykonywać każde ćwiczenie 10x.
























- Poleca przejście dowolne ćwiczeniami oddechowymi na drugą stację.


















- Poprawia błędy.
- Poleca przejście do następnej stacji z wykonaniem dowolnych ćwiczeń oddecho-
-wych.

- Zwraca uwagę, że łokcie ugiętych RR mają być odwiedzione.

- Zwraca uwagę, że elongacja tułowia następuje poprzez ciąg w górę RR z piłką.




















- Poleca przejście dowolnym krokiem do następnej stacji  z ćwiczeniami oddechowymi.



















-Poleca ułożenie wypoczynkowe.
-Przypomina zabawę „Minutka”
-Odlicza czas jednej minuty i obserwuje reakcję ucznia.
-Ocenia, który uczeń zareagował poprawnie dokładnie w 60 s.
-Przypomina o prawidłowej postawie.
- Zwraca uwagą na konieczność utrzymywania prawidłowej postawy w marszu, siadzie, w szkole, podczas odrabiania lekcji, podczas posiłku, oglądania TV, przy czytaniu (w leżeniu przodem) przy podnoszeniu przedmiotów z podłogi.








Metoda programo-
-wegp usprawnia-
-nia

4. Podziękowanie rodzicom za udział w zajęciach. Podsumowanie zajęć,
    realizacji zadań . Wolne głosy rodziców „plusy ,minusy interesujące”
5. Dyskusja indywidualna o wadach postawy ich dzieci; propozycja ćwiczeń
    domowych

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz