SCENARIUSZ ZAJĘĆ
OTWARTYCH DLA RODZICÓW
z gimnastyki korekcyjno- kompensacyjnej
Prowadzący : mgr Tamara Gwóźdź
Zadanie główne
Ćwiczenia ogólnorozwojowe mające na celu harmonijny rozwój .
Świadomość rodziców dotycząca postawy ciała dziecka.
Zadania szczegółowe
Sprawność motoryczna
Uczeń:
- rozwinie swoją siłę, wytrzymałość,
koordynację ruchową;
-
wzmocni mm grzbietu, brzucha, obręczy barkowej;
Umiejętności
Uczeń
potrafi:
-
zapobiegać powstawaniu wad postawy przez ćwiczenia;
-
wzmocnić mięśnie utrzymujące postawę ciała;
-
wykonywać ćwiczenia z różnymi przyborami i na różnych przyrządach;
Wiadomości
Uczeń
i rodzic
-
wie,
jak może korygować postawę ciała w różnych pozycjach wyjściowych (autokorekcja)
Usamodzielnienia ucznia
Uczeń:
-
chce świadomie i racjonalnie kierować swoim rozwojem;
-
dba o bezpieczeństwo swoje i innych;
-
organizuje bezpieczne miejsca do ćwiczeń:
Ścieżki
edukacyjne:
Edukacja prozdrowotna
-
bezpieczeństwo podczas ćwiczeń;
-
prawidłowa postawa ciała;
-
zachowania sprzyjające zdrowiu.
Przybory: szarfy, kocyki, laski, magnetofon,
hantle, woreczki, piłki lekarskie
(1kg).
Miejsce ćwiczeń: sala z drabinkami gimnastycznymi.
Uczestnicy : grupa korekcyjno-kompensacyjna
zainteresowani Rodzice
Przebieg zajęć:
1 .
Przywitanie przybyłych rodziców . Podanie zadania głównego.
2 Rozdanie rodzicom
i omówienie ankiet dotyczących ich wiadomości o
profilaktyce i
korekcji wad postawy ciała, z prośbą o wypełnienie w domu i
zwrot przez
dzieci
3.Zaproszenie rodziców do uczestnictwa w zajęciach w roli
obserwatorów.
Zwrócenie uwagi
na prawidłowość wykonywanych ćwiczeń korekcyjno-
kompensacyjnych
Część lekcji
|
Czynności ucznia |
Czynności
nauczyciela
|
Metody
|
|
Docelowe
|
Zadania |
|||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Część wstępna
|
Czynności orga-
-nicznoporządkwe. Nastawienie
do ćwi- -czeń.
Zabawa ożywiająca.
|
- Słucha informacji nauczyciela.
- Przygotowuje się do
świadomego udziału w lekcji.
- Wymienia sposoby zapobiegania
powstaniu wad postawy.
- Uczestniczy w zabawie
„Ogonki” w pozycji niskiej.
|
- sprawdza gotowość ucznia do
zajęć.
- podaje zadania lekcji.
- Przypomina zasady zabawy
wyłania ucznia, który ma zebrać najwięcej ogonków
|
Rozmowa kierowana
|
Część główna A.
|
Poczucie poprawnej postawy
Ćwiczenia kształtu- -jące na
kocykach.
Ćwiczenia obręczy barkowej.
Ćwiczenia tułowia
Ćwiczenia równowagi.
Ćwiczenia mm grzbietu.
Ćwiczenia oddechowe i ćwiczenia
elongancyjne.
Ćwiczenia brzucha.
|
- Ustawia się na obwodzie koła
i przyjmuje poprawną postawę staniu i w siadzie skrzyżnym.
- Wykonuje bieg po okręgu,
marsz na palcach, bieg z uderzeniem piętami o pośladki.
- Wykonuje ćwiczenie na
kocykach z laską.
- W postawie (laska w dłoniach)-przenosi
laskę w tył na łopatki, wykonując wdech, powrót-wykonuje wydech.
- W postawie w rozkroku (laska
na łopatkach trzymana oburącz za końce) – wykonuje delikatne skręty T w lewo
i w prawo.
- W postawie (laska na
łopatkach)- uczeń zamyka oczy, ugina LN i przyciąga ją do klatki piersiowej,
wytrzymuje 5 s. i zmienia nogę.
- W leżeniu przodem (laska
trzymana przed głową na podłożu)
- unosi laskę i proste NN lekko
nad podłoże (uczeń pamięta o oparciu brody na podłoże).
- W leżeniu przodem (laska RR na
pośladkach)- unosi RR i pas barkowy do góry z odchyleniem w tył.
- W siadzie skrzyżnym -wznosi laskę przodem w górę,
wykonuje wdech i jednocześnie wyciąga się w górę, opuszcza laskę i wykonuje
wdech.
|
- Określa prawi-
-dłowom postawę.
- Poleca ćwiczenia koordynuje
popra- wność ich wykonania
- Poleca wykony-
-wanie każdego ćwiczenia co
najmniej 8 razy.
- Zwraca uwagę na poprawne
ułożenie laski.
- Poleca zwinięcie kocyka i
ułożenia pod brzuchem na wysokości pasa.
|
Zadaniowo-ścisła
|
Ćwiczenia brzucha.
Ćwiczenia T i NN w płaszczyźnie
kombinowanej.
Ćwiczenia w podporze.
Ćwiczenia antygrawitacyjne.
Ćwiczenia oddechowe.
|
- W leżeniu tyłem
(RR w dół, NN zgięte w kolanach i stopami oparte na podłożu) – unosi głowę
przyciągając brodę z jednoczesnym wznosem nóg i lekkim przyciągnię- ciem
kolan do klatki piersiowej i podniesie-
-niem RR na wysokość kolan.
- Z klęku prostego uczeń
przechodzi do siadu lewym pośladkiem na prawą piętę z jednoczesnym wznosem RR
w przód i odwrotnie;
- Z klęku podpartego (RR
zwrócone palcami w przód)- wykonuje koci grzbiet;
- W siadzie skrzyżnym (RR na
udach plecy proste, worek na głowie) wypycha worek w górę;
- W marszu na palcach ze
wznosem w górę- wykonuje wdech , w
marszu na całych stopach wykonuje wydech.
- Rozstawia przybory-
organizuje bezpieczne miejsce do ćwiczeń.
|
- Zwraca uwagę, że ciężar jest
równomiernie rozłożony na 4 kończynach.
- Poleca
rozstawienie przyborów.
|
||
Część główna B.
Część końcowa |
Wzmocnienie mię-
-śni utrzymujących postawę
ciała bez ćwiczenia z zastoso-
-waniem różnych przyborów i
przy-
-rządów.
Uspokojenie organizmu, ćwiczenia rozluźniające. Czynności organiza-
-cyjno-porządkowe.
|
- Zajmuje pozycje począt-
-kowe przy przyporach.
- Wykonuje ćwiczenia na
kolejnych stacjach według opisu słownego otrzymane-
- go na kartce.
- Dba o bezpieczeństwo podczas
wykonywania ćwiczeń.
Stacja I – ćwiczenia na
drabinkach.
Ćw.1 Pw.- postawa
przodem go drabinki, RR chwyt za szczebel na wysokości barków.
Ruch – skłon z pogłębieniem w
przód.
Ćw.2 Pw- postawa przodem
na pierwszym szczeblu drabinki, chwyt RR za szczebel na wysokości barków.
Ruch – przejście do przysiadu
zwieszonego.
Ćw.3 Pw- zwis na 3 od
góry szczeblu drabinki, chwyt podchwytem.
Ruch – przyciąganie do brzucha
kolan- „krzesełko”
Ćw.4 Pw- postawa na
pierwszym szczeblu drabinki, chwyt RR za szczebel na wysokości barków.
Ruch – stopniowe przejście
przez przechwyt na coraz niższy szczebel do siadu zwieszonego.
Stacja II – ćwiczenia na ławce
gimnastycznej.
Ćw.1 Pw- leżenie przodem
na skośnej ławce gimnasty-
-cznej.
Ruch – wyciąganie się rękoma na
szczyt i zjazd.
Ćw.2 Pw- leżenie tyłem
na poziomej ławeczce, RR w bok z hantlami (lub z innym ciężarem, NN ugięte
stopami oparte na ławkę.
Ruch – przenoszenie RR w przód
przed siebie.
Ćw.3 Pw- leżenie tyłem na
skośnej ławeczce.
Ruch – wciąganie się tyłem i
zjazd.
Ćw.4 Pw- leżenie przodem
na poziomej ławeczce, RR w bok z hantlami (lub innym ciężarkiem)
Ruch – przenoszenie RR w tył.
Stacja III- ćwiczenia z piłkami
lekarskimi (1 kg).
Ćw.1 Pw- leżenie przodem
piłka w RR.
Ruch – rzut piłki zza głowy,
unosząc jednocze-
-śnie głowę i pas barkowy.
Ćw.2 Pw- leżenie tyłem,
piłka między stopami, RR na karku, stopy piętami oparte o ławeczkę
gimnastyczną.
Ruch – zginanie prostych NN do
kąta mniej niż 90 stopni.
Ćw.3 Pw- leżenie tyłem z
nogami ugiętymi w kolanach i stopami zaczepionymi o pierwsze szczeble, piłka
w RR.
Ruch – przejście do siadu z
jednoczesnym wznosem piłki w górę i elongacją tułowia.
Ćw.4 Pw- leżenie tyłem,
piłka w RR, NN ugięte i stopami oparte o podłoże, na brzuchu woreczek.
Ruch – RR w górę – wdech, RR w
dół – wydech.
Stacja IV – ćwiczenia na
krzesłach i skrzyni gimnastycznej.
Ćw.1 Pw- siad okroczny
na krześle, w RR hantle (lub inne ciężarki).
Ruch – wznos RR bokiem do
poziomu, wytrzymanie i powrót do p.w.
Ćw.2 Pw- leżenie przodem
na skrzyni gimnastycznej, pas na jej krawędzi, stopy ustabilizowane na
szczebel drabinki.
Ruch – wyprost tułowia z
elongacją kręgosłupa, wytrzymaniem.
Ćw.3 Pw- siad na dalszej
części skrzyni ustabilizo-
-wane o szczebel drabinki.
Ruch – wyprost tułowia z
elongacją kręgosłupa, wytrzymanie.
Ćw.4 Pw- siad okroczny
na krześle, w RR handle.
Ruch – wznosi RR bokiem do
poziomu i zataczanie kół przodem i tyłem.
Po zakończonych ćwiczeniach
uczeń wraca na kocyk.
- Wykonuje leżenie w tył z ugiętymi
NN w kolanach i RR w najdogodniejszej pozycji.
- Zamyka oczy i odlicza czas
jednej minuty.
- Sprząta przybory i przyrządy.
- Wymienia błędy przyjmowanej
postawy przez siebie podczas różnych czynności życiowych.
- Postanawia utrzymać
prawidłową postawę w życiu codziennym
|
- Dzieli grupę na 4 zespoły.
- Rozdaje zestaw ćwiczeń, w miarę potrzeby demon-
-struje i wyjaśnia.
- Określa tempo wolne, indywidualne.
- Włącza muzykę
- Poleca wykonywać każde ćwiczenie 10x.
- Poleca przejście dowolne ćwiczeniami oddechowymi na
drugą stację.
- Poprawia błędy.
- Poleca przejście do następnej stacji z wykonaniem
dowolnych ćwiczeń oddecho-
-wych.
- Zwraca uwagę, że łokcie ugiętych RR mają być
odwiedzione.
- Zwraca uwagę, że elongacja tułowia następuje poprzez
ciąg w górę RR z piłką.
- Poleca przejście dowolnym krokiem do następnej
stacji z ćwiczeniami oddechowymi.
-Poleca ułożenie wypoczynkowe.
-Przypomina zabawę „Minutka”
-Odlicza czas jednej minuty i
obserwuje reakcję ucznia.
-Ocenia, który uczeń zareagował
poprawnie dokładnie w 60 s.
-Przypomina o prawidłowej
postawie.
- Zwraca uwagą na konieczność utrzymywania prawidłowej
postawy w marszu, siadzie, w szkole, podczas odrabiania lekcji, podczas
posiłku, oglądania TV, przy czytaniu (w leżeniu przodem) przy podnoszeniu
przedmiotów z podłogi.
|
Metoda programo-
-wegp usprawnia-
-nia
|
4. Podziękowanie rodzicom za udział w zajęciach.
Podsumowanie zajęć,
realizacji zadań
. Wolne głosy rodziców „plusy ,minusy interesujące”
5. Dyskusja indywidualna o wadach postawy ich
dzieci; propozycja ćwiczeń
domowych
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz