PEDAGOG SZKOLNY-
mgr Joanna Dróżdż
Żyć to znaczy pomagać
innym.
Trzeba się troszczyć o
cudze szczęście,
by samemu być
szczęśliwym”
Raol Follerau
WAŻNE
TELEFONY I ADRESY
Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Częstochowie ul. Tkacka 5
42-200 Częstochowa
tel. 034 322 92 01
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
ul. Lipowa 5
42-274 Konopiska
tel. 034 328 20 30
Komisariat Policji
ul. 1 Maja 45
42-290 Blachownia
tel. 997 lub 034 327 02 45 lub 034 369 18 10
Sąd Rejonowy
V Wydział Rodzinny i Nieletnich
ul. Dąbrowskiego 23/35
42-200 Częstochowa
tel. 034 361 46 35
Niebieska Linia dla dzieci, rodziców, ofiar przemocy, dla sprawców stosujących przemoc, świadków
tel. 0 801 120 002 http://www.niebieskalinia.pl/
Pomarańczowa Linia dla rodziców, których dzieci piją
tel. 0 801 140 068
http://www.psychologia.pl/
KODEKS PRAW DZIECKA
PAMIĘTAJ PRAWA CZŁOWIEKA ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA!
1. JESTEŚ MŁODYM CZŁOWIEKA - MASZ SWOJE PRAWA, NAZWANE PRAWAMI DZIECKA.
2. MASZ PRAWO, ABY ŻYĆ I ROZWIJAĆ SIĘ W DOBRYCH WARUNKACH. Art. 6,7,8.
3. MASZ PRAWO DO OPIEKI I LECZENIA KIEDY CHORUJESZ. Art. 24.
4. MASZ PRAWO CHODZIĆ DO SZKOŁY I ROZWIJAĆ SWOJE ZAINTERESOWANIA, A TAKŻE TWORZYĆ. Art.28,29.
5. MASZ PRAWO WYRAŻAĆ SWOJE ZDANIE O TYM, CO CIĘ DOTYCZY, MÓWIĆ , CO MYŚLISZ I UWAŻASZ ZA SŁUSZNE ORAZ UCZESTNICZYĆ W ŻYCIU SPOŁECZNYM. Art. 12,13,14,15.
6. MASZ PRAWO MIEĆ SWOJE TAJEMNICE I SEKRETY. Art. 16.
7. MASZ PRAWO MIEĆ OPIEKUNÓW I CIESZYĆ SIĘ ŻYCIEM RODZINNYM. Art. 21.
8. NIKT NIE MOŻE CIĘ BIĆ, KRZYWDZIĆ, WYKORZYSTYWAĆ DO CIĘŻKIEJ PRACY, PONIŻAĆ, LEKCEWAŻYĆ TWOJE UCZUCIA - W OGÓLE ŹLE CIĘ TRAKTOWAĆ. Art. 19, 37.
9. TWÓJ KRAJ POWINIEN POMAGAĆ TWOIM RODZICOM, ABY MOGLI ZAPEWNIĆ CI DOBRE WARUNKI ROZWOJU.
10. TWOJE DOBRO JEST NAJWAŻNIEJSZE DLA RODZICÓW I DLA POLSKI. Art. 3,18.
„Mądrze wychowywać to otwierać
dziecko na dobro,
uczulać je na potrzeby innych, uwrażliwiać na cierpienie
i krzywdę, nauczyć je kochać i dawać siebie innym”
uczulać je na potrzeby innych, uwrażliwiać na cierpienie
i krzywdę, nauczyć je kochać i dawać siebie innym”
WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW
***Konsekwentnie okazuj
dziecku, miłość, czułość. Doceniaj starania dziecka i chwal jego postępy. Bądź
hojny w pochwałach i zachętach.***Rozmawiaj z dzieckiem o ważnych
dla niego sprawach, o przyjaciołach i zainteresowaniach. Nie krytykuj i nie
oceniaj. Słuchaj uważnie i nie lekceważ jego problemów. Każde dziecko, żeby
mogło poczuć się bezpiecznie i rozwijać poczucie zaufania, potrzebuje miłości i
silnej więzi z rodzicami.***Pomagaj dziecku uwierzyć w siebie i
przekazuj podstawowe wartości.***Bądź przykładem! Postępuj tak, aby być
wiarygodnym. Pokaż dziecku właściwe zachowanie poprzez swoje reakcje. Dzieci są
świetnymi obserwatorami i łatwo zauważają, że nie robisz, tak jak mówisz.
Pamiętaj, że komunikat: „nie rób tego, co ja robię, rób to, co mówię” zupełnie nie
działa.***Ustal jasne zasady postępowania. Wymagaj, ale stawiaj dziecku
warunki możliwe do spełnienia. Ustanawiaj wyraźne granice i jasno
określaj konsekwencje ich naruszania.***Bądź konsekwentny jeśli chodzi o
zasady i dyscyplinę, wówczas dziecko będzie liczyło się z tobą, wiedząc, że
ustalone normy muszą być respektowane. Jeżeli jest to tylko możliwe, angażuj
dziecko w ustalanie zasad.***Poznaj przyjaciół i znajomych
swojego dziecka. Pamiętaj, że zwłaszcza dla nastolatka rówieśnicy mają ogromne
znaczenie i wywierają na niego bardzo duży wpływ. Dlatego powinieneś wiedzieć
gdzie i z kim przebywa twoje dziecko. ***Pomóż dziecku nauczyć się
konstruktywnych sposobów spędzania wolnego czasu. Postarajcie się znaleźć
wspólną pasję. Pomóż dziecku rozwijać jego talenty i umiejętności.***Zarezerwuj
sobie stały, określony czas na wspólną zabawę i spędzanie czasu z dzieckiem.***Szanuj
prawo dziecka do własnych wyborów, opinii, dysponowania swoim wolnym czasem.
Doradzaj, ale nie narzucaj swojej woli.***Ucz, w jaki sposób
przezwyciężać trudności i radzić sobie w trudnych sytuacjach. Ta wiedza, może
okazać się kiedyś dla dziecka bezcenna.***Bądź konsekwentny jeśli chodzi
o zasady i dyscyplinę, wówczas dziecko będzie liczyło się z tobą, wiedząc, że
ustalone normy muszą być respektowane. Jeżeli jest to tylko możliwe, angażuj
dziecko w ustalanie zasad.***Poznaj przyjaciół i znajomych swojego
dziecka. Pamiętaj, że zwłaszcza dla nastolatka rówieśnicy mają ogromne
znaczenie i wywierają na niego bardzo duży wpływ. Dlatego powinieneś wiedzieć
gdzie i z kim przebywa twoje dziecko.
„Trudno być dobrym człowiekiem,
bardzo trudno być dobrym mężem, dobrą żoną
ale najtrudniej być dobrym rodzicem”
ale najtrudniej być dobrym rodzicem”
WSKAZÓWKI DO PRACY INDYWIDUALNEJ Z DZIECKIEM NADPOBUDLIWYM
Izolacja od wielobodźcowego środowiska
Spokojna nacechowana ciepłem i życzliwością atmosfera emocjonalna w rodzinie
Jasno i konsekwentnie przestrzegamy system reguł i zasad rządzących życiem dziecka, począwszy od rozkładu dnia, po system praw i obowiązków dla każdego członka rodziny
Stale, powtarzające się rytuały, dotyczących zarówno krótkich (dzień, tydzień), jak i dłuższych okresów czasu
Pomoc w porządkowaniu świata fizycznego, w którym dziecko przebywa (segregowanie, układanie przedmiotów w najbliższym otoczeniu)
Pomoc w kończeniu czynności przez dziecko, zanim przejdzie do następnej
Organizowanie ukierunkowanej aktywności ruchowej (sportowej, zabawowej), która z jednej strony ma na celu umożliwienie odreagowania napięć, zaś z drugiej wdraża w system zajeć w sposób uporządkowany
Stała kontrola działalności dziecka oraz przypominanie o obowiązkach
Załatwianie wszelkich problemów związanych z dzieckiem w momentach jego wyciszenia, bez stosowania agresji i kar fizycznych
Bądź konsekwentny w ustalaniu reguł i karceniu
Staraj się trzymać swoje emocje pod kontrolą
Zauważaj i reaguj na wszelkie zachowania pozytywne, najdrobniejsze.
Wystrzegaj się ciągłego negatywnego podejścia "przestań", "nie rób tego", "nie"
Stosuj bardzo jasny rozkład dnia dla dziecka. wyznacz porę na wstawanie, jedzenie, zabawę, telewizję, naukę, obowiązki domowe, kładzenie się spać
Jasno wyjaśniaj, powtarzaj, bądź cierpliwy. Nadpobudliwe dziecko potrzebuje czasu na zapamiętanie czegoś
Spróbuj wyznaczyć oddzielny pokój na jego własny teren, miejsce nauki
Nie rób kliku rzeczy na raz. oczyść stół, wyłącz radio, telewizor
Wyznacz obowiązki dziecku
Naucz się czytać jego sygnały ostrzegawcze, poprzedzające wybuch, spokojnie interweniuj, omów konflikt
Nie daj się sobą kierować
DYSLEKSJA ROZWOJOWA
SYMPTOMY RYZYKA DYSLEKSJI i DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ1
Wiek przedszkolny
(3–5 lat)
l.p
|
OBSZAR
DIAGNOZY
|
OBJAWY
|
1.
|
sprawność ruchowa
całego ciała
|
Dziecko słabo
biega, ma trudności z utrzymaniem równowagi, jest
niezdarne w
ruchach, nie lubi zabaw ruchowych, z trudem uczy się
jeździć na rowerku
trzykołowym, hulajnodze.
|
2.
|
sprawność ruchowa
rąk
|
Trudności z
samoobsługą: zapinaniem guzików, sznurowaniem butów,
zabawami
manipulacyjnymi takimi jak nawlekanie korali; źle trzyma
ołówek (naciska go
za mocno lub za słabo).
|
3.
|
koordynacja
wzrokowo-ruchowa
|
Budowanie z klocków
sprawia dziecku trudność, rysuje niechętnie i
prymitywnie. Nie
umie narysować: koła jako 3-latek, kwadratu i krzyża
– jako 4-latek,
trójkąta – jako 5-latek.
|
4.
|
rozwój
lateralizacji
|
Dziecko używa na
zmianę raz jednej, raz drugiej ręki (np. podczas
rysowania).
|
5.
|
rozwój
spostrzegania wzrokowego i pamięci
wzrokowej
|
Trudności
przejawiają się w formie: nieporadności w rysowaniu
(rysunki bogate
treściowo, lecz prymitywne w formie), trudności w
składaniu obrazków
pociętych na części, puzzli, wykonywaniu
układanek.
|
6.
|
rozwój mowy
|
Nieprawidłowa
artykulacja wielu głosek; trudności z wypowiadaniem
złożonych wyrazów,
budowaniem wypowiedzi, zapamiętywaniem
nazw; wydłużony
okres posługiwania się neologizmami;
zniekształcanie
nazw przez używanie niewłaściwych przedrostków.
Dziecko ma
trudności z zapamiętaniem krótkich piosenek, wierszyków.
Nie radzi sobie z
wydzielaniem wraz z klaskaniem sylab ze słów,
wskazywaniem
rymujących się słów i tworzeniem rymowanek.
|
Wiek 6-7 lat (kl. 0):
l.p
|
OBSZAR DIAGNOZY
|
OBJAWY
|
1.
|
motoryka
duża
|
Obniżona sprawność
ruchowa min. dziecko słabo biega i skacze, ma
trudności z
wykonywaniem ćwiczeń równoważnych, ma trudności z
uczeniem się jazdy
na rowerze, hulajnodze, nartach.
|
2.
|
motoryka
mała
|
Trudności z
wykonywaniem precyzyjnych ruchów w zakresie
samoobsługi, np. z
zawiązywaniem sznurowadeł na kokardkę, używaniem
widelca, nożyczek.
|
3.
|
koordynacja
wzrokowo-ruchowa
|
Trudności z rzucaniem
i chwytaniem piłki,.
Nieprawidłowe
układanie w palcach narzędzia do pisania; trudności z
rysowaniem
szlaczków, odtwarzaniem złożonych figur geometrycznych
np. rysowaniem
rombu.
|
4.
|
funkcje
słuchowo-językowe
|
Trudności z
poprawnym używaniem wyrażeń przyimkowych, opisujących
stosunki
przestrzenne: nad–pod, za–przed, wewnątrz–na
zewnątrz.
Wadliwa wymowa,
częste przekręcanie trudnych wyrazów (przestawianie
głosek i sylab,
asymilacje głosek, np. sosa lub szosza), błędy gramatyczne.
Trudności z zapamiętywaniem
wiersza, piosenki, więcej niż jednego
polecenia w tym
samym czasie; trudność z zapamiętywaniem nazw,
mylenie nazw
zbliżonych fonetycznie; trudność z zapamiętywaniem
materiału
uszeregowanego w serie i sekwencje, jak nazwy dni tygodnia,
pór roku, kolejnych
posiłków i szeregi 4-cyfrowe.
Trudności w
różnicowaniu głosek podobnych (np. z–s, b–p, k–g,
czyli
zaburzenia słuchu
fonemowego); trudności z wydzielaniem sylab i głosek
ze słów, ich
syntetyzowaniem (zaburzenia analizy i syntezy głoskowej i
sylabowej) oraz
manipulowaniem ze strukturą fonologiczną słów (np.
trudności z
wykonaniem poleceń typu: odszukaj słowa ukryte w nazwie
„lewkonia”, wymyśl
rym do słowa „kotek”, o czym myślę: Baba ..aga).
|
5.
|
funkcje
wzrokowe
|
Trudności z
wyróżnianiem elementów z całości, a także z ich
syntetyzowaniem w
całość, na przykład podczas budowania konstrukcji z
klocków lego,
układania mozaiki – według wzoru; trudności z
wyodrębnianiem
szczegółów różniących dwa obrazki, z odróżnianiem
kształtów podobnych
(np. figur geometrycznych, liter m–n, l–t–ł)
lub
identycznych, lecz
inaczej położonych w przestrzeni (np. liter p–b–d).
|
6.
|
lateralizacja
|
Opóźnienie rozwoju
lateralizacji: mimo prób ustalenia ręki dominującej
dziecko nadal jest
oburęczne.
|
7.
|
orientacja
w
schemacie
ciała i
przestrzeni
|
Opóźnienie
orientacji w schemacie ciała i przestrzeni: dziecko ma
trudności z
określeniem swoich części ciała, gdy określa je terminami:
prawe–lewe (np.
prawa i lewa ręka, noga itp.). Nie umie wskazać kierunku
na prawo i na lewo
od siebie (np. droga na prawo).
|
8.
|
orientacja
w czasie
|
Trudności w
orientacji w czasie, np. z określaniem pory roku, dnia,
godziny na zegarze.
|
9.
|
czytanie
|
Trudności w nauce
czytania (np. dziecko czyta bardzo wolno; najczęściej
głoskuje i nie zawsze
dokonuje poprawnej wtórnej syntezy, przekręca wyrazy; nie rozumie
przeczytanego tekstu).
|
10.
|
pierwsze
próby
pisania
|
Przy pierwszych
próbach pisania – częste pisanie liter i cyfr zwierciadlanie
oraz odwzorowywanie
wyrazów przez zapisywanie ich od strony prawej
do lewej.
|
1 M. Bogdanowicz
(2003) Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie.
* Współwystępowanie
wielu wymienionych objawów u jednego dziecka pozwala z większąpewnością
przypuszczać, że mamy do czynienia z dzieckiem ryzyka dysleksji.
l.p.
|
OBSZAR
DIAGNOZY
|
OBJAWY
|
1.
|
motoryka
duża
|
Mała sprawność
ruchowa całego ciała: dziecko ma trudności z nauczeniem się jazdy na
dwukołowym rowerze, wrotkach, łyżwach, nartach oraz niechętnie uczestniczy w
zabawach ruchowych i lekcjach wf,
np. może mieć
trudności z wykonaniem układów gimnastycznych.
|
2.
|
motoryka
mała
|
Obniżona sprawność
ruchowa rąk: nieopanowane w pełni czynności samoobsługowe związane z ubieraniem
się, myciem i jedzeniem;
Trudności z
używaniem nożyczek.
|
3.
|
koordynacja
wzrokowo-ruchowa
|
Trudności z
rzucaniem piłki do celu i chwytaniem.
Dziecko brzydko i
niechętnie rysuje, pisze, nie mieści się w liniaturze, zagina „ośle uszy”,
zbyt mocno przyciska ołówek, długopis, ręka szybko
się męczy, pisze
wolno.
Trudności z
rysowaniem szlaczków, odtwarzaniem złożonych figur geometrycznych.
|
4.
|
funkcje
słuchowo-językowe
|
Trudności z
zapamiętywaniem (np. tabliczki mnożenia, wierszy), szczególnie sekwencji (np.
nazwy miesięcy, litery w alfabecie).
Wadliwa wymowa,
przekręcanie złożonych wyrazów, używanie sformułowań niepoprawnych pod względem
gramatycznym.
Trudności z
poprawnym używaniem wyrażeń przyimkowych, opisujących stosunki przestrzenne: nad–pod,
za–przed, wewnątrz–na zewnątrz.
Wadliwa wymowa,
częste przekręcanie trudnych wyrazów (przestawianie głosek i sylab,
asymilacje głosek, np. sosa lub szosza), błędy gramatyczne.
Trudności z
pamięcią fonologiczną, sekwencyjną: zapamiętywaniem wiersza, piosenki, więcej
niż jednego polecenia w tym samym czasie;
trudność z
zapamiętywaniem nazw, mylenie nazw zbliżonych fonetycznie; trudność z
zapamiętywaniem materiału uszeregowanego w serie i sekwencje, jak nazwy dni
tygodnia, pór roku, nazwy miesięcy.
Trudności z
nazywaniem i zapamiętaniem liter alfabetu, cyfr, powtarzaniem z pamięci
szeregu słów oraz szeregów cyfrowych (złożonych z pięciu cyfr).
Trudności z szybkim
wymienianiem nazw np. wszystkich znanych owoców, szeregu słów.
Wolne tempo
nazywania szeregu prostych obrazków.
Trudności z
zapamiętaniem tabliczki mnożenia.
|
5.
|
funkcje
wzrokowe
|
Trudności z
wyróżnianiem elementów z całości, a także z ich syntetyzowaniem w całość, na
przykład podczas układania mozaiki według wzoru; trudności z wyodrębnianiem szczegółów
różniących dwa
obrazki, z
odróżnianiem kształtów podobnych (np. figur geometrycznych, liter m–n,
l–t–ł) lub identycznych, lecz inaczej położonych w
przestrzeni
(np. liter p–b–d).
|
6.
|
lateralizacja
|
Utrzymująca się
oburęczność.
|
7.
|
Orientacja
w schemacie ciała i
przestrzeni
|
Trudność z
jednoczesnym wskazywaniem na sobie części ciała i określanie ich terminami:
prawe- lewe.
Trudności z
określeniem położenia przedmiotów względem siebie.
Pisanie liter i
cyfr zwierciadlanie i/ lub zapisywanie wyrazów od strony prawej do lewej.
|
8.
|
orientacja w czasie
|
Trudności w
orientacji w czasie, np. z określaniem pory roku, dnia, godziny na zegarze.
|
9.
|
czytanie
|
Trudności w
czytaniu:
- wolne tempo,
prymitywna technika (głoskowanie lub sylabizowanie z wtórną syntezą słowa),
ale mało błędów;
- bardzo szybko
czyta, lecz popełnia przy tym wiele błędów;
- niewłaściwe i
słabe rozumienie przeczytanego tekstu.
|
10.
|
pisanie
|
Trudności z
opanowaniem poprawnej pisowni związane z opóźnieniem rozwoju spostrzegania wzrokowego
i pamięci wzrokowej: trudność z
zapamiętaniem
kształtu rzadziej występujących liter, o skomplikowanej strukturze (F,
H, Ł, G); mylenie liter podobnych pod względem kształtu:
l–t–ł, m–n; mylenie liter identycznych,
lecz inaczej położonych w
przestrzeni: p–b–d;
popełnianie błędów podczas przepisywania tekstów.
Trudności z
opanowaniem poprawnej pisowni związane z opóźnieniem rozwoju spostrzegania
słuchowego dźwięków mowy oraz opóźnieniem
pamięci słuchowej i
mowy: mylenie liter odpowiadających głoskom podobnym fonetycznie (np. głoski z–s,
w–f, d–t, k–g), trudności z
zapisywaniem
zmiękczeń, mylenie głosek i–j, głosek nosowych ą–om,
ę–en, nagminne opuszczanie, dodawanie, przestawianie,
podwajanie liter i
sylab; pisanie
wyrazów bezsensownych; bardzo nasilone trudności podczas pisania ze słuchu
(dyktanda).
|
* Współwystępowanie wielu
wymienionych objawów u jednego dziecka pozwala z większą pewnością
przypuszczać, że mamy do czynienia z dzieckiem ryzyka dysleksji
Symptomy dysleksji u
gimnazjalistów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Szkoła
l.p
|
OBSZAR
DIAGNOZY
|
OBJAWY
|
1.
|
Język Polski
|
Czytanie: wolne
tempo czytania połączone z trudnością jego
zrozumienia i
zapamiętania; niechęć do czytania długich i grubych
książek.
Pisanie: błędy
ortograficzne i gramatyczne; trudności z organizacją
tekstu, trudne do
odczytania pismo.
|
2.
|
Matematyka
|
Arytmetyka:
trudności z zapisywaniem i odczytywaniem liczb
wielocyfrowych,
dodawaniem w pamięci, przekształcaniem wzorów.
Geometria:
trudności z zadaniami angażującymi wyobraźnię
przestrzenną, niski
poziom wykresów i rysunków.
|
3.
|
Biologia
|
Trudności z
opanowaniem terminologii, systematyki, zapamiętaniem
i zapisem reakcji
biochemicznych, z organizacją przestrzenną
schematów i
rysunków.
|
4.
|
Chemia
|
Problemy z
zapamiętaniem terminologii, danych przedstawionych
przestrzennie (na
przykład tablica Mendelejewa), błędne zapisywanie
łańcuchów reakcji
chemicznych.
|
5.
|
Geografia
|
Trudności z
zapamiętywaniem nazw geograficznych, z rysowaniem i
czytaniem map, z
orientacją w czasie i przestrzeni.
|
6.
|
Historia i wiedza o
społeczeństwie
|
Trudności z
zapamiętywaniem nazw i nazwisk, zła orientacja w
czasie
(chronologia, daty) i na mapach historycznych.
|
7.
|
Sztuka
|
Trudności z
czytaniem nut, szczegółowym analizowaniu obrazów,
rysowaniem i
organizacją przestrzenną prac plastycznych.
|
8.
|
Wychowanie fizyczne
|
Problemy z
opanowaniem układów gimnastycznych, trudności z
bieganiem,
ćwiczeniami równoważnymi oraz grami wymagającymi
użycia piłki.
|
Pozaszkolne
obszary aktywności
l.p
|
OBSZAR
DIAGNOZY
|
OBJAWY
|
1.
|
Życie codzienne
|
Czynności
użyteczne: trudności z wypowiadaniem się, artykulacją
złożonych wyrazów,
problemy z wypełnianiem formularzy,
prowadzeniem
samochodu, zapamiętaniem układów tanecznych,
zapamiętywanie nazw
i danych – trudności z zapamiętaniem
i dokładnym
przekazaniem informacji odebranych przez telefon.
Liczby: trudności z
płynnym wymienieniem wszystkich nazw miesięcy,
mylenie numerów
autobusów, mylenie kolejności cyfr przy wybieraniu
numeru
telefonicznego, mylenie dat i godzin.
Orientacja w czasie
i przestrzeni: kłopoty z planowaniem, organizacją
i zarządzaniem
czasem, trudności z odróżnieniem strony prawej od
lewej, problemy z
czytaniem mapy i orientowaniem się w nieznanym
terenie.
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz