poniedziałek, 10 grudnia 2012

PALENIE PAPIEROSÓW I JEGO SKUTKI DLA ORGANIZMU CZŁOWIEKA



PALENIE PAPIEROSÓW I JEGO SKUTKI DLA ORGANIZMU CZŁOWIEKA

Palenie papierosów to nałóg uzależniający na kilku poziomach: fizjologii (od nikotyny), nawyków (czynności przy przy paleniu) i emocji (jak każda używka, sięganie po papierosy to rodzaj "podpórki" emocjonalnej). Jednak zaciąganie się dymem tytoniowym daje poczucie złudnego rozluźnienia. Dlaczego złudne? Dlatego, ze w rzeczywistości powoduje stres organizmu, przyspieszając akcję serca, wzrost ciśnienia.


                                                                                 
SUBSTANCJE SZKODLIWE W PAPIEROSIE





SKUTKI PALENIA PAPIEROSÓW
  • Choroby układu oddechowego (rozedma płuc, astma, przewlekłe zapalenie oskrzeli) 
  • Choroby układu krążenia (choroba wieńcowa, zawał serca, miażdżyca naczyń krwionośnych, nadciśnienie, choroby zakrzepowo-zatorowe w tym udar mózgu, tętniak aorty) 
  • Choroby nowotworowe (płuc, krtani, gardła, przełyku, jamy ustnej, nosa, wargi, żołądka, miedniczek nerkowych, miąższu nerek, pęcherza moczowego, trzustki, wątroby, białaczki, szyjki macicy) 
  • Choroby przewodu pokarmowego (wrzody żołądka, wrzody dwunastnicy) 
  • Inne: osteoporoza, podatność na przeziębienia, alergie


PALENIE ZABIJA! BIERNE PALENIE TEŻ!


Bierne palenie, czyli wdychanie dymu tytoniowego z papierosa palonego przez inną osobę w tym samym pomieszczeniu (np.  ojca, matkę) jest równie niebezpieczne. Boczny strumień dymu tytoniowego zawiera 35 razy więcej dwutlenku węgla i 4 razy więcej nikotyny niż dym wdychany przez aktywnych palaczy. Specjaliści odnotowują wiele przypadków zachorowań na choroby odtytoniowe wśród osób, które nigdy nie paliły tytoniu.



JAK ODMAWIAĆ


W sytuacji, w której zaproponowany Ci zostanie papieros… Możesz poczuć się niepewnie, więc zaplanuj jak odpowiesz na taka propozycję. Na pytanie „zapalisz?” można odpowiedzieć:

  • Dziękuję rzuciłem 
  •  Dziękuję nie palę 
  • Dziękuje nie mam ochoty 
  • Za droga przyjemność 
  •  Już nie chcę się truć 
  •  Ja już nie muszę 
  • Szkoda mi na to kasy 
  •  Potem nie domyję zębów 
  • Nie chcę śmierdzieć
  • Moja dziewczyna/mój chłopak mnie potem nie pocałuje

Światowy Dzień Rzucenia Palenia (przypada w trzeci czwartek listopada) 15 listopada2012 
Światowy Dzień Bez Tytoniu 31 maja





 











PRZYDATNE LINKI

  
http://walkawrecz.pl/
www.promocjazdrowia.pl 
www.takdlazdrowia.pl 
www.jakrzucicpalenie.pl




 





2 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo podobają mi się prelekcje mówiące o skutkach palenia papierosów. Do tego wybrałam metodę https://allencarr.pl i odstawienie nikotyny zawartej w papierosach poszło dość prosto. jestem niezwykle szczęśliwa, że nie palę od 2 lat i nawet nie widzę się znów z papierosem.

    OdpowiedzUsuń